onsdag 3 februari 2010

goodbye india, hello vietnamn

ja, nu har vi t o m lamnat indien och det vackra varkala som vi gillade sa mkt. det gav oss verkligen en fin sista upplevelse av indien och vi hade en riktigt bra tid dar. vi va pa tva olika open mic night, (utan att upptrada tack o lov) mycket alkohol, bal och gitarrspelande pa stranden med massa skont folk, mkt bad o sol. men efter 6 natter dar va det att bege sig med nattbuss till bangalose dar vart flyg till vietnamn skulle ga fran. vi valde nattbuss med ac och som en slags fatoljstol som var as goo. men fan javla ac kunde vi vart utan. vi va ju som en frysbox pa hjul, san tur va hade vi filtar och somnade ratt gott tillslut maste jag saga. mitt i natten kl 2 ca vakna vi av att alla gar av, det visa sig att vi skulle byta buss, och det va da saklart till en lite mer skrutig med inte alls skona saten och annu mer ac utan filtar.... fy fan vad arg jag blev men vad skall man goira. till bangalore kom vi, tog en tuktuk som skulle hjalpa oss att finna hotell. och det fant vi tillslut i en lite slumigare omrade av staden. pa hotellet va det en javla acklig roomservice kille som bara gick in i varat rum hela tiden, glodde, och nar jag fraga vad nat kosta tog han fam sina porrbilder o skrev pa, och tro mej det va grovt. blev sa acklad av honom, han va sa pa ocksa, skulle va nar en o halla pa. sa efter nagra timmar somn akte vi in till stan for att kolla internet o flygtiderna. jag visste att det hade statt 12.30 den forste februari forst. men nu hade om andrat till 00.30. och det va antagligen det dom menat hela tiden men vi blev forrvirrade o fraga massa manniskor som sa att det skulle vara vid midnatt inte pa formiddagen. kl va nu 6 och vi fick panik. hem till hotellet som vi lagt massa pengar pa och bad om lite refond, men dom vagrade. vi packa varat pick o pack och innan vi skulle dra spotta vi i sangarna och det va riktigt barnsligt men det kunde dom ta!!! :) sen akte vi till flygplatsen och varat flyg skulle ga 3 timmar senare sa det va SAN HIMLA TUR!!!!!!
flog fort till kuala lumpur sen til ho chi minh city. val framme ville vi aka till phu qoue, en o i sodra vietnamn och det visa sig att man kunde flyga en timme dit eller ta forst buss 5 timmar sen bat 3 timmar. vad tror ni vi valde?? flyg sa klart hehe, men va inte sa farligt dyrt da, bara 1 miljon dong var :) forsta landet som jag vart miljonar i, och det kanns bra, men alla dessa nollor e ju sa onodiga. det vi hort ar att 3000 dong ar 1 krona. kanske nan kan kolla upp det for oss sa vi inte ar ute o cyklar :)

har ar det i alla fall jatte fint, en jatte lang strand med olika bungalows, homestay hus, hotell, ja som ett litet palolem men inte alls sa mkt turister o solstolar. det e harligt at det e litet o intimt med inte for mkt turister. vi bor pa ett stalle som en fransk man har och det e valdigt najs. typ det billigaste vi kunde hitta och det va 15 dollar per natt. sa pa denna on e det inte sa himla billigt. vi skulle ientligten ivag pa en snorkeltur men vi hinner inte det har, men vi kommer ha mkt tid for sant pa andra stallen. mott tva australienare som vi hangt med har som skall ta bat over till kambodja imorgon, sa det e sa nara som vi ar, coolt tycker jag. vi skall ta bat tillbaka imorgon, sa man far se lite natur o omgivning sen buss till ho chi min eller mekong delta. vietnameser annars gillar jag, inte alls sa inpaslitna som indier, men kan betydligt daligare engelska da. igar va det ett projekt att bestalla biffen medieum/welldone hehe. men gott var det :)
kanns som ett mkt mer relax land, eller ja indien va ju verkligen relaxed men det va sant projekt att fa vara ifred dar. mnen tror jag kommer gilla vietnamn mycket, sa far amazing. men nu borjar det stressiga resandet, upp langst kusten pa 12 dagar ca, hmmm.... ja vi far vanta o se :)


mamma o pappa , jag hoppas ni e redo for thailandsresan nu da:) se , det gick val fort hit precis som jag sa att det skulle. nu e ni varda semester. men kan ni skriva till oss pa facebook nar ni kommer vara i bangkok please :) om vi inte hors sa ha det underbart, alskar er. pusss

2 kommentarer:

  1. Hejsan tjejer! Här ligger snön djup, och jag är nog inte ensam om att vara trött på det vita helvetet. Dessutom har Rasmus kombinerat scharlakansfeber med halsfluss, så här leker livet. Fast det kanske blir rävjakt till lördan, så det är ju inte helt nattsvart.
    Det är skoj att avkoda era reseberättelser, Ullis kräver att jag skall läsa för henne hellre än att hon läser själv. Mogen hämnd på hotellet! En liten fråga: era indiska telefonnummer gäller la inte längre? Har ni några nya? Kram DS

    SvaraRadera
  2. hej svenssons!!:) ja jag fattar inte hur det kan vara sa mkt sno o sa kallt som det vart hemma denna vintern, men forhoppningsvis forsvinner den snart och blir rikgtigt varm sommar. nemen stackaren, har han fatt schalakansfeber o halsfluss, det later inget bra, e det farligt for sma barn??
    oo min alskade ullis, du far krama o pussa pa henne fran oss... saknar er alla valdigt mkt o speciellt nar jag tanker pa hur fort barna vaxer? hur gar det for jullan, gar hon an?:)
    dom indiska numrena tror jag inte funkar nat vidare nu tyvarr, har dom fortrande i dock. halsa mama o pappa att dom skall kosa sig i thailand o att vi alskar dom!! o gratta mamma pa fodelsedagen om vi inte far ringt! alskar er alla! pusss

    SvaraRadera